maandag 19 november 2012

burda 7828 met kraagje - tutorial

Naar aanleiding van deze post, kreeg ik de vraag hoe je zo een kraag tekent aan de burda 7828. Wel, heel makkelijk! Je neemt de patroondelen van het voorpand (bovenstuk) en achterpand (eveneens bovenstuk). Leg deze mooi tegen elkaar aan de schoudernaad.
Ik gebruik steeds de versie zoals mina dotter het heeft uitgelegd, dus 2x hetzelfde voorpand gebruiken.
Zorg er voor dat je het midden van je voorpand aanduid, want je wilt niet dat je kraag te ver naar beneden komt, en dus overlapt.
En dan is het bijna klaar. Teken een evenwijdige lijn aan de halslijn. Ik neem ongeveer 6cm. Dat vind ik een mooie maat voor een kraag. Maar meet gerust even een kraag na die je aangenaam vind.
Teken naar keuze een golvende kraag, of een hemdskraag, of ...
Neem nu de kraag over op een stukje patroonpapier, leg tegen de stofvouw, 2x knippen en klaar!

VoilĂ , zo simpel is het. En je kan deze techniek natuurlijk op eender welk jurkje of bloesje toepassen. Zolang je maar mooi de ronding van de halslijn respecteert.

Als je deze tutorial gebruikt, gelieve dan ook even de link te vermelden.
Ook eentje gemaakt? We zien het resultaat graag hier

enkele voorbeelden:


13 opmerkingen:

JoChapeau zei

Merci voor de tip !

issews zei

Ik deed het al voor een petit pan kraagje, maar met een hoekje eruit, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!

Kathleen zei

Zalig! Ik noteer voor als ik ooit eens begin aan die jurk. :)

Unknown zei

Ik zit net via google te zoeken naar de 7828.Ik had het patroon aan elkaar geplakt,en zocht de beschrijving van mina dotter toen ik hier uit kwam.Wat een toeval! dit ga ik opslaan, want zo,n kraagje lijkt me ook leuk!
gr.Janneke

Unknown zei

Leuk blog heb je!!

Groetjes Judith

Neem je ook een kijkje op mijn blog??

www.degrannys.blogspot.nl

Anouk zei

en hoe bevestig je het kraagje dan? vouw je de randen van het kraagje om naar binnen en schuif je het kraagje over de rand van het jurkje?

mama saartje zei

er zijn 2 opties om het kraagje te bevestigen: Je maakt het voorpand dubbel, en werkt zo de kraag er tussen, of je bevestigd het inderdaad zoals je zegt biaisgewijs. Of zoals je dus een hemdskraag ook bevestigd...

Anouk zei

bedankt! ik ga het proberen!

KellyJade zei

Super merci!

Lien Renier zei

Super ! :D Dit ga ik proberen, bedankt voor de tip !

Unknown zei

Euhm ... Hoe bepaal je het midden van je voorpand op je patroon? (sorry, maar dat snap ik niet)

mama saartje zei

op je patroon staat een aanduiding van MV middenvoor...

Kim DS zei

Bedankt voor de tip! Heb je bij het blauwe kleedje de kraag dan wel dieper getekend dan midden-voor? Die lijkt precies wel te overlappen? En nog een vraagje over het blauwe kleed: gebruikte je hiervoor 2 x het rechtervoorpand of heb je een aangepaste versie getekend? Supermooie versie van de Burda trouwens! :)